Het afbouwen van de A-pier is door Schiphol gegund aan BAM Bouw en Techniek. Vanaf september start BAM met de werkzaamheden. ‘De nieuwe pier wordt de duurzaamste van de luchthaven’.
ontwerp a-pier
Het architectonische en interieurontwerp van de A-pier zijn gemaakt door cepezed en cepezedinterieur binnen het total engineeringsteam van AECOM. De nieuwe pier kenmerkt zich onder meer door een grote mate van ruimtelijkheid, veel natuurlijk licht en lange zichtlijnen. Een hoge mate van duurzaamheid en een schakering van prettige verblijfsomgevingen en goede consumentenvoorzieningen dragen eveneens bij aan het karakter van de pier. De totale oppervlakte bedraagt 55.000 vierkante meter.
mini-terminal
De nieuwe pier heeft veel kenmerken van een terminal. Zo wordt de pier voorzien van securityfilters, grenscontrole en zullen er winkels en horecavoorzieningen komen. De pier heeft vier verdiepingen. Drie verdiepingen hiervan zijn noodzakelijk om reizigers met verschillende grens- en beveiligingsstatus te scheiden. Daardoor is de pier gelijktijdig voor een breed pallet aan bestemmingen en luchtvaartmaatschappijen inzetbaar en kunnen zowel passagiers van of naar Schengenlanden als intercontinentale bestemmingen van deze nieuwe voorziening op Schiphol gebruik maken, aldus Schiphol.
duurzaamste pier
De nieuwe pier wordt de duurzaamste van Schiphol. Onder meer door gebruik van biomateriaal, isolerend glas en hergebruik van kunststof en marmergruis. Ook liggen op het dak van de pier 5.000 m2 zonnepanelen en wordt voor bijvoorbeeld het doorspoelen van het toilet gebruik gemaakt van regenwater, schrijft Schiphol in een persbericht.