Fotograaf John Gundlach maakte een helikoptervlucht rond de nieuwe Schiphol-pier en kwam behoorlijk dichtbij! De resultaten tonen de pier in aanbouw in volle glorie, met zijn enorme schaal en complexiteit. In ‘vogelvlucht’ een aantal features en de laatste ontwikkelingen:
uniek & zeldzaam
Vliegtuigen van verschillende afmetingen en capaciteit maken bij de nieuwe pier gebruik van dezelfde gatehouses. Via deze gatehouses handelt de pier straks bovendien meer dan twintig typen passagiersstromen voor aankomen, vertrekken en overstappen af binnen verschillende drie beveiligingsregimes (in dit geval Schengen, Non-Schengen en Non-Schengen unscreened). Dat is voor Schiphol uniek, omdat dat bij geen enkele andere pier op de luchthaven kan. Wereldwijd is het zeldzaam, omdat het op andere vliegvelden ook niet vaak voorkomt.
gatehouses zuidwest
De ruim 400 meter lange pier krijgt uiteindelijk negen gatehouses, met in totaal dertien gates. Aan de zuidwestkant (foto 1) zijn nu drie grote gatehouses te zien. Dit zijn zogenaamde MARS-stands, die ieder geschikt zijn voor één groot wide-body toestel of twee kleinere narrow-body toestellen tegelijkertijd. Op een later moment komen daar aan het begin van de pier (op de foto op het eind) nog twee gatehouses bij. Die zullen ieder geschikt zijn voor één wide-body vliegtuig óf één narrow-body vliegtuig.
gatehouses noordoost
Aan de noordoostkant (foto 2) zijn vier gatehouses te zien. Deze zijn specifiek voor narrow-body toestellen. Het gatehouse aan de kop (vooraan op de foto) is geschikt voor twee narrow-body vliegtuigen tegelijk. De andere zijn ieder geschikt voor één toestel per moment.
geveldichting
De gevel van de pier zelf is nu bijna echt helemaal gesloten. En de gatehousegevels vorderen ook al aardig! Die van de MARS-stand aan de kop (vooraan op foto 1) gaat het hardst: de geïsoleerde houten sandwichpanelen zitten er al deels op en een deel van het glas is ook al geplaatst. Daarna volgt de bekleding van het hout met profielplaten en Alucobond. De gatehouses aan de zonbelaste zuidwestkant krijgen uiteindelijk zonnepanelen op het dak, die bijdragen aan de duurzaamheid van de pier.
schaal
De nieuwe pier is als gezegd ruim 400 meter lang en dat is behoorlijk groot. Om een idee van schaal te geven: de rood-witte stippellijn rondom de bouwplaats die op de foto goed te zien is, is opgebouwd uit zeecontainers! De nieuwe pier is ook onbetwist cepezeds grootste publieke project tot nu toe.