De komende jaren vernieuwt ProRail 1500 technische gebouwen langs het spoor. cepezed is samen met Superuse Studio geselecteerd om daar gevels voor te ontwerpen. Onze gevelvariant voor de railgebonden gebouwen is groen, minimalistisch en modulair.
criteria
Railgebonden gebouwen zorgen dat het treinverkeer veilig kan rijden, de techniek in het gebouw heeft betrekking op zaken als de bovenleiding of het aansturen van wissels en seinen. ProRail grijpt de noodzakelijke vernieuwing aan om de gebouwen tegelijkertijd te verduurzamen en toekomstbestendiger te maken. De gevraagde gevels moeten daarom circulair, modulair en natuurinclusief zijn, maar ze moeten ook ontwerpkwaliteit toevoegen en ervoor zorgen dat de gebouwen zowel bij het landschap als bij het spoor passen.
4 gevelvarianten
Superuse werkt 2 ontwerpen uit, cepezed 1 ontwerp. Eerder was er samen met Bureau Spoorbouwmeester en Studio Marco Vermeulen al een ontwerp ontwikkeld. In totaal kan ProRail voor zijn vernieuwingsronde dus kiezen uit 4 verschillende gevelvarianten. Eind dit jaar zijn de eerste prototypen klaar. De ontwerpen worden opgenomen in een ontwerpcatalogus, die wordt ingezet bij de aanbesteding van de vernieuwing van de railgebonden gebouwen langs het spoor.
minimaal materiaalgebruik, maximaal groen
cepezeds gevelontwerp gaat uit van minimaal materiaalgebruik, maximaal groen en een modulair systeem. De gevel is gereduceerd tot ranke, gekoppelde frames, die zich lenen voor plantengroei. In het buitengebied kan het railgebonden gebouw zo opgaan in zijn omgeving. Op hoogstedelijke plekken kan het extra groen de hittestress verminderen. De keuze voor verticale klimmers beperkt het beheer, de beplanting vult de plaatselijke ecologie aan, biedt vogels en insecten een schuil- en nestelplek en vormt een natuurlijke barrière tegen graffiti.
geüpcyclede steigerbuizen
Het modulaire gevelsysteem bestaat uit geüpcyclede steigerbuizen in combinatie met zonnepanelen op de dakrand met een standaard modulemaat van 1200mm. Door dit uitgangspunt zijn elementen vervangbaar en uitwisselbaar en heeft het, heel efficiënt, slechts één gangbare productiemaat. Regenwater wordt opgevangen met een mossedumdak, wat zorgt voor een gelijkmatige waterafgifte naar het omliggende terrein.
Meer weten over ons werk? Bekijk hier een ander project dat we voor ProRail hebben gedaan.