menu sluiten

het parkeren van de toekomst

mhxl | cepezed

In de ruimtelijke ordening en architectuur staat ‘hub’ voor een punt waar zich activiteit concentreert, vaak verschillend ov en parkeren. Dit zal in de toekomst steeds vaker worden gecombineerd met sport, horeca, winkels, pakketpunten, et cetera. Ook adaptiviteit is een kenmerk van de parkeergarage van de toekomst. cepezed maakt er al ontwerpen voor.

utrecht: mhxl
Utrecht zet vanwege zijn krappe binnenstad en radiale stratenpatroon in op ov en parkeren aan de stadsranden, het zogenaamde ‘Wiel met Spaken’. In de wijk Papendorp is daarom een groot parkeergebouw gepland bij een ov-halte, de Mobilityhub XL (MHXL). De parkeerplaatsen zijn bedoeld voor fietsen en auto’s van onder meer de toekomstige buurtbewoners en hun bezoekers, maar ook voor bewoners van de Merwedekanaalzone en forenzen van buiten de stad. Het gebouw biedt daarnaast ruimte aan een fietsenmaker en een sportschool en geeft toegang tot een supermarkt. Aan de achterzijde staat een houten frame, dat breed genoeg is om behalve als galerij ook als drager voor maatschappelijke activiteiten te dienen.

amsterdam: smh
De Smart Mobility Hub (SMH), vlakbij de Amsterdam Arena, combineert parkeren en ov met sportvelden op het dak, compleet met een clubhuis. Aan de voorzijde is een los, houten volume in het gebouw geschoven, dat onder meer plaats biedt aan een winteropvang voor dak- en thuislozen en wachtruimtes voor langeafstandsbussen. De busperrons zijn op de begane grond van de garage. Een goed zichtbare, publieke trap leidt van de straat naar het dak. cepezed werkt momenteel aan het VO van dit project.

ontwerpuitdaging
De schaal van deze twee gebouwen is een ontwerpuitdaging. Bij de MHXL is gekozen voor een scheiding tussen een ‘pure parkeermachine’ en een publiek deel, dat herkenbaar is door de afwijkende materialen. Het frame aan de achterzijde dient als een soort pergola, die ook gebruikt kan worden door bewoners van de aangrenzende woonbuurt. De publieke functies aan het entreeplein (en de onderdoorgang voor fietsers) volgen dezelfde vormentaal als het frame, waardoor een heldere verbinding tussen de ov-halte en de achtergelegen woonwijk ontstaat. In Amsterdam wordt het publieke karakter van de SMH benadrukt door de openheid van de eerste en tweede verdieping en door de begroeiing - ook binnen, waar gaten in het dak voor daglicht zorgen. Beide parkeergarages zijn een kit of parts, die in de toekomst gedemonteerd kan worden, mocht er iets drastisch veranderen in de wereld van het parkeren.

den haag: wega.punt
Demontabiliteit speelt ook een rol bij de garage Wega.Punt op de Haagse Binckhorst. Deze garage bevindt zich in een voormalig kantoorgebouw. De toekomstbestendigheid schuilt hier vooral in de mogelijkheid om de parkeerfunctie in te wisselen voor een andere functie. De verdiepingshoogte bleef onveranderd en de hellingbanen die nodig waren voor de parkeerfunctie, zijn in het hart van het gebouw geplaatst, op het voormalige hof. Door hun demontabele aard kunnen ze daar ook weer uit. Maar de parkeerruimte is de komende jaren zeker nodig voor de medewerkers van het Eenheidsbureau van de Politie vlakbij.


cepezed werkt momenteel aan het VO van MHXL & SMH. Voor Wega.Punt is de bouw net begonnen.

Smart Mobility Hub | cepezed
wega.punt | cepezed
contact
mail bd@cepezed.nl of 
bel ons business development team op +31 (0)15 2150000