cepezed hecht waarde aan reflectie. In de serie Lessons Learned bezoekt onze kwaliteitscoördinator opgeleverde gebouwen, om te kijken hoe zij erbij staan en onvermoede consequenties van ontwerpkeuzes op te sporen. Dit keer was dat het Van Spaendock Ondernemingshuis.
kwaliteitscoördinator
Bij Lessons Learned gaat het om gebouwen die minstens vijf jaar geleden zijn opgeleverd. De presentaties worden voorbereid door onze kwaliteitscoördinator, die ter plekke nauwgezet bekijkt hoe het gebouw erbij staat en met de opdrachtgever, eigenaar en gebruiker spreekt, waaronder met de technische dienst. Voor deze bezoeken en gesprekken is een standaardvragenlijst opgesteld. Door Lessons Learned worden we ons bewuster van de onvermoede consequenties van keuzes.
metamorfose
De grootscheepse renovatie van het Van Spaendonck Ondernemingshuis oogt als een complete metamorfose. Een logge betonkolos uit 1968, naar ontwerp van Van den Broek & Bakema, veranderde in 2017 in een heuse ‘cepezed’. Met veel glazen binnenwanden, extra vides, gladde nieuwe gevels en nieuwe installaties, bracht cepezed het bedrijfsverzamelgebouw bij de tijd op het gebied van techniek, sfeer en functionaliteit. De typerende split levels bleven behouden.
split level
De vragenlijst betreft onder meer de ruimtelijke organisatie. In het Van Spaendonck Ondernemingshuis blijken de glazen binnenwanden bijvoorbeeld iets te uitbundig. De split levels bakenen ruimtes gevoelsmatig af, maar bieden op sommige plekken door het vele glas net te weinig privacy of rust. Tegelijkertijd waardeert de gebruiker het gevoel van ruimtelijkheid en het ver binnenvallende daglicht.
lessons learned
hoekjes
Andere vragen gaan over de staat van het materiaal, details in de afwerking, en veranderingen door gebruik. Al is het Ondernemingshuis nog net zo glossy als bij de oplevering, scherp inzoomend zijn er toch foto’s te maken van kleurverschil in het parket, een RVS-plaatje op een dorpel, slordig geplaatste stroomdraden en lasdozen, ongelijke overgangen bij verschillend materiaal, en lekstreepjes. Gelukkig zijn er naast dergelijke ‘vieze hoekjes’ ook veel ‘mooie hoekjes’.
teck-team
De kwaliteitscoördinator die voor Lessons Learned op pad gaat, maakt deel uit van cepezeds TECK-team. Dit team superviseert en ondersteunt onze projectarchitecten over aspecten als maakbaarheid en technische kwaliteit. TECK staat voor ‘techniek, euro’s, contract en kwaliteit’, waarbij het vooral draait om de samenhang daartussen. Niet vreemd dus, dat juist het TECK-team interesse heeft in de toestand van opgeleverde gebouwen. Door de Lessons Learned bureaubreed te presenteren, zijn we ons niet alleen bewuster van wat er mis kan gaan, we weten ook met wie er gepuzzeld kan worden op manieren om dit in het vervolg te voorkomen.
De uitkomsten van Lessons Learned worden gepresenteerd in de cepezedacademy.