Architect en oprichter van cepezed, Jan Pesman, ontwierp voor hem en zijn vrouw, en eigenlijk ook voor de kleinkinderen, een villa in Meijendel. Het is in alles een typisch cepezed-gebouw van staal en glas. Door de reflectie lost het welhaast op in de lommerrijke omgeving.
architectuurprincipes
Op het bijzettafeltje naast de bank van architect Jan Pesman staat een verrekijker. De bank staat in Jans zelfontworpen huis - zijn tweede. Het eerste huis dat de medeoprichter van cepezed voor zichzelf ontwierp staat in Delft en weerspiegelt in hoge mate de architectuurprincipes van cepezed: kit of parts, modulair, efficiënt, glas en staal, grijs en zwart. Ook bij Jans nieuwe huis in de duinen aan de rand van Wassenaar klinken die principes in alles door. Alleen is deze plattegrond nog meer gericht op wat er buiten gebeurt: zwiepende dennentoppen, een gaai op een duin, heel soms een ree.
hoogteverschil
Het huis is een rechthoekig volume haaks op de weg. Het overbrugt naar achteren toe een hoogteverschil van één bouwlaag. De entree bevindt zich aan de kopse kant bij de weg, naast de garage. De verdieping erboven bevat een werkkamer, logeerkamer en een woonkamer met open keuken, die uitkomt op de tuin. Hierboven ligt nog een verdieping. De woonfuncties zijn - compleet met een deel van de keuken en de badkamers, installatieschachten, toiletten, kasten en een opklapbed - in grote ‘meubels’ gevat, zoals Pesman de losse volumes in het interieur noemt. De gevels bestaan uit staal en glas.
verwonderen
Door zijn rechthoekigheid doet het huis aan een kijkdoos denken, maar dan omgekeerd: hier kijk je van binnen naar buiten. Door zijn strakke indeling nodigt de villa niet alleen uit tot kijken, de minimalistische architectuur zet ook aan tot verwondering en mijmeren. Langs de gevels reikt het zicht nagenoeg van voor naar achter en aan de zijde van de trappen (en lift) ook van boven naar beneden. Hier zijn 2 galerijen onder daklichten gesitueerd, roosters en glazen vloerplaten toegepast, en is subtiel ruimte gelaten tussen binnenwanden en de balustrade.
curaçao
De grote, dubbelhoge woonkamer heeft aan 3 zijdes glazen gevels met schuifpuien. De vierde zijde wordt gevormd door de multifunctionele achterwand van de keuken. Zijn de schuifpuien geopend, dan zit je min of meer buiten. Het verklaart Jans verwijzing naar een huis op Curaçao dat hem inspireerde: ‘Dat huis was niet meer dan een grote overkapping in een ommuurde tuin, met eronder een keuken, plekken om te zitten en andere functies. Alleen voor het slapen was een dichte kamer gebouwd. Er was optimaal contact met buiten. Zoiets wilde ik hier ook.’
ga naar project