Onlangs opende de International School Almere feestelijk officieel. Het gebouw bevat een Primary School en een Secondary School, waar de 650 leerlingen al sinds september les krijgen. Erin Wilson, hoofd van de ‘primary’, was vanaf het begin betrokken bij het proces van de nieuwbouw. Zij vertelt hoe dat voor haar was en hoe het ontwerp uitpakt.
“Onze nieuwe school is om meerdere redenen een enorm cadeau. Om te beginnen vond ik het een cadeau om bij het ontwerpproces betrokken te zijn, dit was compleet nieuw voor mij. Met de nieuwbouw voor ogen, werden we ons nog bewuster van het belang van een vriendelijke omgeving, die voor verbinding zorgt, zowel voor de collega’s als de leerlingen. We wilden graag een ruimte om samen te komen en een opzet van ruimtes waardoor je elkaar spontaan tegenkomt.
“De ontwerpen voor de architectenselectie waren erg verschillend. Dat van cepezed sprong eruit als het meest eenvoudige. Ik merkte dat ik in eerste instantie juist onder de indruk was van de andere ontwerpen. Maar gezien onze eisen en wensen was cepezed de logische keuze. Je kunt op het eerste gezicht een oordeel vellen over een ontwerp, in het selectieproces komt uiteindelijk het meest heldere, doelgerichte plan ondubbelzinnig bovendrijven.
“Over cepezed niets dan goeds. Jullie zijn attent, geduldig en invoelend. Jullie ondersteunden ons enorm door ons op een creatieve manier over allerlei aspecten van het ontwerp na te laten denken. Er blijkt een overweldigende hoeveelheid dingen te zijn waar je iets over moet besluiten! En dat allemaal in de corona-periode. Heel knap hoe cepezed ervoor zorgde dat het een proces persoonlijk bleef, ondanks de strenge maatregelen en het online-contact.
“In het ontwerp van de primary school zijn de multifunctionele, houten trap en het binnenplein echte blikvangers. Op dit plein zijn fijne zitjes, het is voor veel leerlingen een favoriete plek om te leren, te werken of op te treden. Ook de veranda's bij de klaslokalen van ‘Early Years’ tot ‘Year 2’ zijn prachtig. De ramen van vloer tot plafond, en de in- en uitgang naar de veranda zorgen voor licht in de klaslokalen. De veranda biedt de kleintjes de mogelijkheid om naar binnen en naar buiten te waaien en zorgt er ook voor dat we de leerstof makkelijk mee naar buiten kunnen nemen. Dit heeft een grote invloed op hun spel en ze leren door te spelen.
“Om dezelfde reden zijn we blij met de shared space overal in het gebouw. Die geeft leerlingen de mogelijkheid om in groepjes te werken en ze komen elkaar hier gemakkelijk tegen. Het mooiste van de architectuur van de primary school vind ik overigens dat je door de ruimtelijke indeling iedereen gemakkelijk kunt zien. Het is onmogelijk om elkaar niet te zien, al is het nog zo’n drukke werkdag. Dat is nog zo’n enorm cadeau. Je kunt een rustige plek en de afzondering opzoeken, maar we ontmoeten elkaar toch.
“Alle leerlingen vinden het cafetorium, zoals we de ruimte met de cafetaria en het auditorium noemen, fantastisch. Wat was het leuk om tijdens de ‘grand opening’ door de ogen van onze oudere leerlingen te zien wat voor indruk ons prachtige nieuwe thuis op hen maakt. Je kon merken dat ze er echt trots op zijn. Ook de oudere leerlingen zitten in het cafetorium het liefst op de stoeltjes van de kleintjes, die dat dan raar vinden, maar het levert een grappige, speelse situatie op. Dat leerlingen van alle leeftijden elkaar hier tegenkomen brengt het beste in de oudere leerlingen naar boven. En geeft de kleintjes een beeld van hoe het is om groot te zijn. Ik zie het cafetorium als een prachtige ruimte om je met anderen te verbinden en de schoolgemeenschap te vieren.
“De architectuur is belangrijk, maar zonder kinderen is dit gewoon een gebouw. Met kinderen is het een school, het zijn de kinderen die er kleur aan geven, daardoor krijgt het glans. De stijl van cepezed iets heeft iets van een ‘empty canvas’. We prijzen ons gelukkig, want zo kunnen we ons het gebouw toe-eigenen. Dat geldt zelfs voor het plantje dat in de bibliotheek tegen het windverband opklimt. Ons credo is niet voor niets dat iedereen hier thuishoort: ‘ISAlmere… The World is Here’!”
→ Lees hier meer over het project