menu sluiten

hogeschool inholland amsterdam

bekijk

hogeschool inholland amsterdam 

Van drie locaties verspreid over Amsterdam en Diemen verhuisde Hogeschool Inholland met bijna alle opleidingen naar een groot nieuw gebouw in de Amsterdamse Sluisbuurt. Deze compleet nieuwe wijk aan het IJ krijgt een hoogstedelijk programma met publieke functies, appartementen en bedrijven. Als een van de eerste gebouwen die in gebruik zijn, zorgt de hogeschool alvast voor levendigheid.

  • opdrachtgever(s)
  • Hogeschool Inholland Amsterdam
  • locatie
  • Amsterdam
  • gebruiker(s)
  • Hogeschool Inholland Amsterdam, roc amsterdam, horeca
  • expertise
  • architectuur
    cepezed interieur
  • projectbrochure
lucas van der wee

campus  

Inholland wil met zijn onderwijs en onderzoek bijdragen aan de transitie naar een duurzame, veerkrachtige samenleving. De opleidingen van Inholland Amsterdam lopen uiteen van voedseltechnologie, biologie en verpleegkunde tot business, communicatie en cybersecurity. In totaal zijn 38 opleidingen en meer dan 7.000 studenten en 950 docenten en medewerkers verbonden aan de vestiging in Amsterdam. Van de professioneel uitgeruste laboratoria maken ook mbo-studenten en docenten van het ROC van Amsterdam en Flevoland- gebruik. Het duurzame, campusachtige gebouw dat cepezed ontwierp, stimuleert en faciliteert de interdisciplinaire aanpak waar Inholland op inzet. In dit schoolgebouw kom je elkaar snel tegen en zijn allerlei plekken om samen te werken.

lucas van der wee

speelse overgang  

In totaal beslaat het vloeroppervlak van de school rond de 30 duizend vierkante meter. Het gebouw telt negen verdiepingen en staat centraal in de wijk aan een plein met een (nog te realiseren) bassin. De begane grond bevat een entreezone met receptiebalie. Op de hoek links van de entree bevindt zich een Next Lab van de Openbare Bibliotheek Amsterdam, op de hoek rechts een café. Beide zijn direct toegankelijk vanaf het plein, ook als de school dicht is. Bij de entree van de school en het café ligt de gevel op de begane grond iets terug. Dit accentueert de plek van de deur, biedt beschutting en maakt de overgang tussen binnen en buiten minder abrupt. Ook de tegelvloer van de entreezone legt een verband met de buitenruimte.

lucas van der wee
lucas van der wee

glazen zigzag  

De gevels van de hogeschool volgen de speelse verdeling van de bouwvolumes. Hierdoor oogt de school nergens massief, ook al is het een groot gebouw. Een glazen zigzag over meerdere verdiepingen onderbreekt een verticale patroon van vensters en dichte geveldelen. De kleine setback voor de zigzag fungeert als daktuin - het groen ‘trapt’ mee omhoog. Uitstekende vinnen benadrukken de verticaliteit van de gevel, maar de wisselende kleuren van die vinnen zorgen ook voor variatie: samen vormen ze een blauw, brons en grijs vlak. De hoek en de plaatsing van de vinnen is afgestemd op de stand van de zon. De vinnen hebben namelijk ook een functie als pv-paneel en schermen de te openen geveldelen af.

lucas van der wee

brede houten trappen  

Al geeft het gebouw zich niet meteen prijs, toch voel je je er direct geborgen. Door het vele glas in de gevel en het glazen sheddak valt het daglicht tot in het hart. Dit hart bestaat uit een atrium dat doorloopt over vier verdiepingen met brede houten trappen, die studenten bijna ongemerkt omhoogvoeren. In het atrium zijn gemeenschappelijke functies te vinden, zoals koffie- en kopieerapparaten, een expositieruimte, twee ruimtes met games en een buffet. Er zijn verschillende zitplekken: knusse banken bij salontafels, hoge tafels met barkrukken en zitjes met rieten stoelen. Op de derde verdieping grenst het atrium aan een groot dakterras, met ook daar veel planten.

lucas van der wee
lucas van der wee

loper van blauwstaal  

Over een deel van de houten trappen ligt een ‘loper’ van blauwstaal, met geïntegreerde zitplekken en plantenbakken. Deze loper benadrukt de route, maar is tegelijkertijd een object op zich. Het donkere, warmgewalste staal sluit aan bij het buitenmeubilair op het dakterras en bij de zwarte spijlen van de balustrades rond het atrium. Ook de trap en loopbrug naar de vijfde en zesde etage, spectaculair hoog in de ruimte, hebben dergelijke balustrades. De zesde tot en met negende verdieping bevinden zich in de ‘toren’, waar de situering van de trappen - hier zijn zij wit - een eigen dynamiek met zich meebrengt.

lucas van der wee

rumoer & rust  

De onderwijsafdelingen van Inholland zijn aan een doorlopende route gesitueerd. Deze loopt van de begane grond via de trappen in het atrium naar de vijfde verdieping en hoger. Waar het in het atrium en de open ruimtes in de toren gezellig rumoerig is, is het op de afdelingen juist rustig. Hier zijn lokalen en overleg- of samenwerkruimtes van de gang gescheiden door glazen wanden. Gangen eindigen met een glazen gevel, zodat er daglicht binnenvalt en het zicht op buiten bijdraagt aan de oriëntatie. De gemeenschappelijke, open ruimtes op de afdelingen zijn bedoeld als studieplekken, soms bieden zij ook plaats aan een evenement. In de toren zijn de ruimtes achter de glazen zigzag hiervoor benut, met fantastische panoramaviews over de stad.

lucas van der wee
lucas van der wee

duurzaam  

De gemeente Amsterdam formuleerde voor de Sluisbuurt een hoge duurzaamheidsambitie. Vanwege de nadrukkelijke keuze voor hoogbouw in de nieuwe wijk, zijn er ook strikte voorwaarden voor daken en setbacks. Waar buren op de daken van de school uitkijken zijn die ‘groen’, de andere daken zijn benut voor pv-panelen. Samen met de pv-panelen op de vinnen in de gevel resulteert dit in een bijna energieneutraal gebouw (BENG). Daken fungeren ook als waterbuffer, onder plantenbakken en pv-panelen liggen waterretentiekratten. Voor de glazen geveldelen is tripelglas gebruikt. Het gebouw beschikt over een WKO, in de lokalen zorgen luiken voor natuurlijke ventilatie en de beheerder heeft beschikking over een smart buildingsystem.

cepezed

flexibele indeling  

Een toekomstbestendig onderwijsgebouw heeft een heldere basis en ruimte voor flexibiliteit, want onderwijsconcepten en studentenaantallen veranderen voortdurend. Door de hightech installaties en het modulaire ontwerp is eventuele krimp of groei van leerrichtingen gemakkelijk op te vangen: open vloervelden houden de ruimtelijke indeling flexibel. Bouwelementen zijn als een kit of parts ter plekke gemonteerd en kunnen, mocht dat ooit nodig zijn, worden gedemonteerd voor hergebruik. Voor optimaal gebruikscomfort voldoet het gebouw aan de normen voor Frisse Scholen klasse B, wat onder meer daglichttoetreding, akoestiek en thermisch comfort betreft.

lucas van der wee

partners

  • opdrachtgever: hogeschool inholland
  • interieurontwerp: cepezedinterieur
  • losse inrichting: zenber architecten
  • landschapsontwerp: delva landscape architects
  • adviseur constructies: imd raadgevende ingenieurs
  • installaties: galjema technisch adviesbureau
  • bouwfysica & duurzaamheid: lbp | sight
  • constructies: voortman steel constructions
  • hoofdaannemer: visser & smit bouw
  • installateur e&w: homij technische installaties
  • gevelbouw: vorsselmans
contact
mail bd@cepezed.nl of 
bel ons business development team op +31 (0)15 2150000