menu sluiten

voetgangersbruggen arsenaaldelft

bekijk

voetgangersbruggen arsenaaldelft 

Het historische Delftse wapenarsenaal uit de zeventiende eeuw veranderde in ArsenaalDelft, een bruisende locatie met een hotel, restaurant en expositieruimte. Dit gebeurde op initiatief van cepezedprojects, naar ontwerp van cepezed en onder begeleiding van cepezedbouwteam. Om de locatie beter bereikbaar te maken zijn er nieuwe voetgangersbruggen geplaatst. Ook deze zijn ontworpen door cepezed. Het uitgangspunt voor het ontwerp was een zo ‘onzichtbaar’ mogelijke brug. Vandaar de slanke vorm, het gladde materiaal, de op de omgeving afgestemde, donkergrijze kleur, en de uitgekiende aanlanding.

  • opdrachtgever(s)
  • driestar
  • locatie
  • delft
  • gebruiker(s)
  • publiek
  • expertise
  • architectuur
    cepezed projects
    cepezed bouwteam
  • projectbrochure

strak, elegant en lichtgewicht  

De twee voetgangersbruggen zijn gemaakt van staal en overspannen een afstand van respectievelijk dertien en zestien meter. De boog is hoog genoeg voor de rondvaartboot die door de Delftse binnenstad vaart. Door hun fraaie boog en ranke vorm passen de bruggen mooi in hun historische omgeving, al ogen ze onmiskenbaar modern. De historische binnenstad van Delft was ook bepalend voor de bijzondere aanlanding. De pijlers van de brug bevinden zich namelijk compleet onder water. Door deze constructie lijken ze boven het water te zweven. Een dunne balustrade houdt hun aanzicht ijl.

lucas van der wee | cepezed
lucas van der wee | cepezed
lucas van der wee | cepezed
lucas van der wee | cepezed

knipoog naar verleden  

Met de komst van de bruggen ontstaan nieuwe routes door de Delftse binnenstad. Decennialang was in dit complex het Legermuseum gevestigd. Na het vertrek van het museum naar Soesterberg is het complex door de rijksoverheid, op basis van het plan van cepezed en cepezedprojects, verkocht aan Driestar. Het materiaal waarvan de bruggen zijn gemaakt knipoogt naar het ‘defensieverleden’ van de plek: dit lichte, maar uiterst sterke Thorca wordt ook gebruikt bij de bouw van helikopters. Omdat het staal niet slipvast is, en de bruggen vrij steil zijn, kwam er op het brugdek een granulaat loper.

lucas van der wee | cepezed

ingenieus ontwerp  

De brugdelen zijn geprefabriceerd en vanaf een ponton, met vier centimeter speling, op hun plek getild. Ter bescherming van de monumentale kades steunen de bruggen op een onder de waterspiegel verborgen constructie. Dit is een ingenieus, getrapt systeem van ingedraaide palen. Door twee buispalen op drie buispalen te laten rusten, met daartussen een stalen kesp, bleef de breedte van het brugdek gering. De pijlerdelen zijn ter plekke gelast, in de bodem van de gracht gedraaid, en gevuld met grout.

De bruggen sluiten direct aan op de kade, een opgehoogde aanlanding of andere aanpassing van de monumentale kade is dus niet nodig. Een stalen loper dient als drempelloze overgang en ligt over een kleine scheg tussen de brug en de kade. Die ontstond omdat de kades richting de binnenstad taps toelopen, maar de brug – met het oog op zijn constructieve krachten – recht is. De scheg draagt bij aan het idee van een ‘zwevende’ brug dat de verborgen pijlers toch al geven.

De constructie is zo veel mogelijk uit het zicht gehouden, onder meer door van onderaf te schroeven. De balustrade is vanaf de onderkant aan het brugdek bevestigd. Voor onderhoud en inspectie zijn aan de onderkant van de bruggen ook twee luikjes gemaakt. De gekozen constructie houdt de bruggen niet alleen slank, maar maakt ze ook demontabel.

bruisende locatie  

Sinds het voorjaar van 2022 vormt ArsenaalDelft een bruisende plek in de historische binnenstad van Delft. De nieuwe bruggen vergemakkelijken de toegang. Eén van de bruggen komt uit bij het nieuwe terras van het restaurant, dat deels op de kade en deels op een drijvend element ligt. Dat de renovatie van het historische ‘armamentarium’ als een ware metamorfose geldt, komt vooral door het publieke karakter van de nieuwe functies. De twee voetgangersbruggen verankeren die functies vanzelfsprekend in de stad.

De jury van de Delftse stadsverfraaiingsprijs Le Comte omschreef de gewaagde constructie met de onder water ‘verstopte’ pijlers – en de bijgevolg onwaarschijnlijke vorm van de brug – als een ‘bijna tastbaar krachtenspel’. Daarnaast roemde de jury de schoonheid van het ontwerp. De bruggen wonnen in mei 2022 dan ook de jury- én de publieksprijs.

partners

  • opdrachtgever: driestar
  • uitvoering en engineering: haasnoot bruggen b.v.

prijzen & nominaties

  • Le Comteprijs | 2021
  • Publieksprijs Delft op Zondag | 2021
contact
mail bd@cepezed.nl of 
bel ons business development team op +31 (0)15 2150000